امام حسن عسکری
حسن بن علی که نزد شیعیان دوازده امامی به امام حسن عسکری معروف است از دیدگاه ایشان سیزدهمین معصوم و یازدهمین امام می‌باشد.

نام، القاب و کنیه
نامش حسن، کنیه وی ابومحمّد و القابش: ابن الرّضا، زکی، هادی و عسکری است.

تولد
وی در روز جمعه، ۸ ربیع الآخر سال ۲۳۲ به دنیا آمد. مکان تولد وی شهر مدینه است. پدر وی علی النقی (امام دهم شیعیان) و مادرش امّ ولدی بود که وی را «حدیث»، «سوسن»، «سلیل» نیز می‌گفتند.

خلفای معاصر
او با چند خلیفه عباسی هم عصر بود:

المعتزّ بالله (معتز عباسی) (۱۵۲- ۲۵۵)
المهتدی بالله (مهتدی عباسی) (۲۵۵- ۲۵۶)
المعتمد بالله (معتمد عباسی) (۲۵۶- ۲۷۹)

دوران امامت
امامت امام حسن عسکری از سال ۲۵۴ آغاز شد و تا سال ۲۶۰ ادامه یافت (۶ سال).

فشار واختناق
خلفای عباسی همواره امامان را تحت فشار و محدودیت قرار می‌دادند و این فشارها در دوران امام جواد، امام هادی و امام عسکری در سامرا به اوج رسید به طوری که این امامان عمر کوتاهی داشتند. تعقیب و مراقبت از امام دهم و یازدهم به قدری بود که آنان را در میان لشکریان جای داده بودند و به همین دلیل این دو امام را «عسکریین» لقب داده‌اند.[۹]. با این حال فشارها و محدودیت‌ها برای امام حسن عسکری به این جهت که در آن دوران شیعه به صورت یک قدرت عظیم در عراق درآمده بود (و این باعث می‌شد حاکمین احساس خطر کنند)[نیازمند منبع] بیش از دیگران بود. همچنین دودمان عباسی، طبق روایات فراوان و متواتر می‌دانستند، مهدی موعود که از بین برنده حکومت‌های باطل و برپاکننده حق است، فرزند امام حسن عسکری خواهد بود. این موضوع باعث شده بود تا حکومت عباسی به شدت وی را تحت کنترل قرار دهد. به طوریکه امام را مجبور کرده بوند، هر دوشنبه و پنجشنبه در دربار حاضر شود.[۱۰] همچنین معتز به این مقدار هم کفایت نکرده و امام را زندانی کرد (حتی نقشه قتل امام را کشیده بود که مرگ زود هنگام این مهلت را به او نداد[۱۱]).

فعالیت ها
با وجود همه فشارهای موجود امام فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی-علمی در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام می‌داد:

تلاش‌های علمی
حسن عسکری در شرایط اختناق و تحت کنترل شدید حکومت وقت قرار داشت. اما با این حال به صورت محدود، همانند پدرانش به تربیت شاگردان و گسترش علوم پرداخت.

ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان
در زمان وی، شیعیان در مناطق مختلف گسترش یافته بودند. این گسترش و پراکندگی باعث شد تا امام شبکه ارتباطی وکالت و نصب را در مناطق مختلف راه‌اندازی کند.

فعالیت‌های سری سیاسی

به خاطر محدودیت‌ها امام مجبور به رهبری یک سلسله فعالیت‌های مخفی برای راهبرد اهداف خود شده بود.

حمایت‌های مالی از شیعیان
یکی دیگر از موضع‌گیری‌های او حمایت مالی از شیعیان، بویژه از یاران خاص، بود. چرا که شیعیان تحت فشار دستگاه حکومت بودند.

آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت
از آنجا که غایب شدن امام و رهبر هر جمعیتی یک حادثه نامأنوس است و باور و تحمل آن برای مردم دشوار است، پیامبر و امامان پیشین به تدریج مردم را برای این موضوع آماده می‌کردند؛ به‌ویژه امام هادی و امام عسکری که به زمان غیبت نزدیک می‌شدند. امام عسکری بر تولد مهدی تاکید می‌کرد و فضای ارتباطی امام با شیعیان (به خاطر محدودیت‌های حکومت) حالتی شبیه به غیبت صغری را داشت.

فعالیت دیگر وی تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه و استفاده گسترده از آگاهی غیبی برای از بین بردن شک‌ها و تردیدها بود».

اصحاب
شیخ طوسی تعداد شاگردان امام حسن عسکری را بیش از ۱۰۰ نفر ثبت کرده‌است.

مشهورترین اصحاب و راویان ایشان عبارت‌اند از:

ابو عمرو عثمان بن سعید عَمری (نائب اول امام زمان)
احمد بن اسحاق قمی
ابراهیم بن مهزیار
ابو هاشم داود بن قاسم جعفری
محمد بن حسن صفار
محمد بن عثمان بن سعید عمروی (نائب دوم امام زمان)
عبدالله بن جعفر حمیری
احمد بن محمد بن مطهّر
ابوسهل اسماعیل بن علی
محمد بن صالح بن محمد همدانی

کشته‌شدن امام حسن عسکری و مسئلهٔ جانشینی او
در روز جمعه ۸ ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری در سن ۲۹ سالگی با زهر معتمد عباسی کشته شد.[۱۶][۱۷] در سامرا کنار پدرش امام هادی به خاک سپرده‌شد.از آن‌جا که پس از مرگ عسکری جانشین او به درستی آشکار نبود، پیروانش بر سر جانشینی او به چند گروه تقسیم شدند؛ برخی می‌گفتند که او به نزد خدا عروج کرده و منتظر بازگشتش بودند. برخی گمان می‌کردند که چند سال پیش از کشته‌شدنش فرزندی از او به نام محمد به دنیا آمده‌است. گروه دیگری هم معتقد بودند که یکی از کنیزانش از او حامله است و روزی مهدی موعود را به دنیا می‌آورد. گروه‌هایی هم امامت یکی از برادران حسن عسکری، جعفر یا محمد را پذیرفتند. در میان فرقه‌های مختلفی که پس از مرگش ایجاد شد، تنها تشیع دوازده‌امامی (که معتقد به وجود پسری از حسن عسکری، همنام پیامبر اسلام، بودند) دوام یافت.شیعیان دوازده‌امامی، جعفر (برادر حسن عسکری و از مدعیان اصلی جانشینی او) را «جعفر کذّاب» می‌نامند. به عقیدهٔ آنان جعفر کذاب ویژگی‌های امامت را نداشت. به عقیدهٔ آنان، هنگام نماز گزاردن بر بدن امام، فرزندش حجت بن الحسن بر او نماز گزارد و شک را از شیعیان برداشت.

پیشاپیش
شهادت امام حسن عسگری را خدمت همگان تسلیت عرض مینماییم

+ نوشته شده در  شنبه یکم اسفند 1388ساعت 6:54 بعد از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 

 

*انتظار عشق*

همه انتظارم اینست که یه روز او ببینم

به خدا نمانده صبری ، که به انتظار نشینم

 

همه جمعه ها گذشت و نرسید وقت دیدار

به امید آنکه خورشید نکند غروب اینبار

 

لحظه ها تمام رفتند ، گُل من زِ رَه نیامد

سحر از شبم بمیرد گر خبر زِ مَه نیاید

 

به علی مدد بگفتم به ره اربعین رفتم  

شب و روز ذکر او را به نماز عشق گفتم

 

به شب چهل رسیدم، گل روی او چو مهتاب

 به خدا چه ماهرو بود گل من به عالم خواب

 

آقا جان لایقه عشقت منه پر گناه نبودم

لایقه روزهای روشن و شب سیاه نبودم

 

آقا جان رویم به شرم است بخششی عطا بفرما

این حقیر رو سیه را از گنه رها بفرما

 

+ نوشته شده در  جمعه سیزدهم شهریور 1388ساعت 7:11 بعد از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 

مقدمه:

بر اساسِ آنچه در منابعِ دين ذكر شده، اعتقاد راسخ شيعه بر آن است كه تمام بركات هستي و ادامة حيات عالَم و آدم و ساير موجودات در سايه وجود مقدّس و با بركت ولي و خليفة خدا بر روي زمين مي باشد و اگر آن وجود گرامي نباشد تمام هستي نابود گشته و از بين خواهد رفت.«لَوبَقَيتِ الاَرضُ بغيرِ امامٍ لَساخَت» «اگر امام بر روي زمين نباشد، اهلش را فرو خواهد برد.» «امام صادق(ع)»[1]. و مصداق ولي خدا در زمان ما حضرت ولي الله الاعظم، حجة بن الحسن المهدي (عج) مي باشد، كسي كه ذخيرة پروردگار براي اقامة حكومت حقّ در عالم است. «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ لَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ»[2] «و اراده كرده‎ايم بر مستعضعفين زمين منّت نهاده و آنها را امام بر روي زمين و وارث گذشتگان بگردانيم». به بركتِ وجودِ ايشان رزق نازل گرديده و فيضِ مادي و معنوي خداوند بر بشر جاري است و تنها و با تَمسّك و تَوسل به آن بزرگوار است كه وصول به درجات بالاي كمال و قرب حضرت حق(جل و اعلي) ميّسر مي گردد.[3] امام صادق (ع) فرمودند: «اوصياء پيغمبر درهاي توجه مردم به سوي خداوند مي باشند .»[4]
در زمان غيبت كبري، اگر چه آن وجود مقدّس به ظاهر در ميان مردم نيستند امّا طبق فرمايش پيامبر اكرم(ص) مردم همچون خورشيد پشت ابر از وجودشان بهره‎مند مي گردد.[5]و خود آن بزرگوار نيز در توقيع به شيخ مفيد (ره) فرمودند: «انّا غير مهملين لمراعاتكم ولا ناسين لذكرِكُم...» «ما هرگز شمارا به حال خود وا نمي‎گذاريم و فراموشتان نمي‎كنيم و اگر اينچنين نبود بلا‎ها بر شما نازل مي گشت و دشمنان بر شما مسلط مي‎شدند.»[6]
از همين رو شيعيان و ارادتمندان آن حضرت و به خصوص عالمان دين ـ كه به فرمودة آن حضرت نائب ايشان در ميان مردم هستند ـ[7] پيوسته در مشكلات خويش متوسّل به وجود مقدّس آن حضرت شده و هر لحظه خود را در محضر آن حضرت حاضر مي دانند و مورد توجّه و عنايات خاصّ آن وجود مقدّس قرار داشته اند. شبستانهاي مسا جد سهله، كوفه و جمكران با صداي ناله‎هاي اين عاشقان اُنس گرفته و حكاياتي از ارتباط نزديك عشّاق با معشوق خويش دارد.
سؤالي كه در اين ميان مطرح است اينكه، آيا ملاقات با آن وجودِ نازنين در زمان غيبت كبري ميسّر است، در حالي كه در توقيع مبارك حضرت به «علي بن محمد سمري» نائب چهارم از نوّاب اربعه آمده است: «وسيأتي لشيعتي من يدّعي المشاهدة قبلَ خروج السفياني و الصيحة فهو كذّابٌ مفتر»[8] «قبل از خروج سفياني و صيحة آسماني برخي از شيعيان ادعاي مشاهدة امامشان را دارند و آنها دروغگويند.»
در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه: اولاً: با توجّه به اتمام نيابت خاصّه، مراد از ادعاي مشاهده، همراه با ادعاي نيابت است و اينكه هر وقت بخواهد مي تواند امام را زيارت كند و چنين شخصي كذّاب است. ثانياً: مراد كساني هستند كه ادعا دارند حضرت را ديده و شناخته اند بدون اينكه حضرت ، خود را معرّفي نمايد. ثالثاً: بهترين دليل برامكان چيزي وقوع آن است و در حالي كه بسياري از بزرگان كه در وثاقت آنها شك نيست به محضرشان شرفياب شده‎اند، پس راه ملاقات با حضرت مفتوح است. علاوه بر اينكه يك جهت اين بيان مبارك براي اين است كه راه سؤاستفاده براي افراد فرصت طلب مسدود شود و ادعاي هر كسي به راحتي پذيرفته نشود.[9]
در هر حال راه ارتباط با ولي‎عصر (عج) ـ بر فرض كه راه ملاقات هم بسته باشد ـ به هيچ وجه مسدود نيست و با توجه به اشراف حضرت به اعمال شيعيان[10] و عنايت به آنها، مي توان براي محكم تر نمودن اين ارتباط در جهت رضايت آن وجود مقدّس تلاش نمود.

ارتباط با امام زمان در كلام بزرگان:

حضرت امام خميني (ره): «همان طوري كه رسول اكرم(ص) به حسب واقع حاكم بر جميع موجودات است، حضرت مهدي همان طور حاكم بر جميع موجودات است، آن خاتم رسل است و اين خاتم ولايت...»[11].
«ببينيد كه تحت مراقبت هستيد، نامة اعمال ما مي رود پيش امام زمان ـ سلام الله عليه ـ هفته‎اي دو دفعه (به حسب روايت ) نكند كه خداي نخواسته از من و شما و ساير دوستان امام زمان ـ سلام الله عليه ـ يك وقت چيزي صادر بشود كه موجب افسردگي امام زمان ـ سلام الله‎عليه ـ باشد.»[12]
«رهبر همة شما و همة ما وجود مبارك بقية الله است و بايد ماها و شماها طوري رفتار كنيم كه رضايت آن بزرگوار را كه رضايت خداست بدست آوريم.»[13]
«خداوند... ما را موفّق كند كه به لقاي جمال مبارك امام زمان ـ سلام الله عليه ـ موفق بشويم.»[14]
«بحمدالله اين كشور الآن در تحت عنايت حق تعالي و در تحت حمايت ولي عصرسلام الله عليه به مقامي رسيده كه مي تواند راه خودش را طي كند.»[15]
حضرت آيت الله العظمي بهجت(حفظه الله): «كجا رفتند كساني كه با صاحب الزمان ارتباط داشتند؟ ما خود را بيچاره كرده‎ايم كه قطع ارتباط نموده‎ايم و گويا هيچ نداريم. آيا آن ها از ما فقيرتر بودند؟ اگر بفرمائيد به آن حضرت دسترسي نداريم؟ جواب شما اين است كه چرا به انجام واجبات و ترك محرّمات ملتزم نيستيد، و او به همين از ما راضي است زيرا «أورع النّاس مَن تورَّعَ عن المحرّمات»پرهيزگارترين مردم كسي است كه از كارهاي حرام بپرهيزد. ترك واجبات و ارتكاب محرّمات، حجاب و نقاب ديدار ما از آن حضرت است.»[16]

سيرة عملي بزرگان در ارتباط و انس با امام زمان (عج):

علّامه سيد مهدي بحرالعلوم(ره): اين بزرگوار يكي از مشتاقان و ارادتمندان حقيقي حضرت ولي عصر(ع) بوده‎اند، كه پيوسته متوسّل به آن حضرت مي شدند. ايشان در زمان تحصيل با ميرزاي قمي (ره) همدرس بودند و مرحوم ميرزا مي گويد: چون استعدادش زياد نبود من غالباً درسهارا براي ايشان تقرير مي كردم. بعد از اينكه من به ايران آمدم و چندسالي گذشت بار ديگر به زيارت عتبات عاليات موفّق شدم. در اين زمان سيد بحرالعلوم اشتهار علمي زيادي پيدا كرده بود و وقتي با ايشان ملاقات كردم، ايشان را درياي موّاجي از علم ديدم. وقتي سّر قضيه را از ايشان جويا شدم، در خلوت اينگونه برايم تعريف كردند: «شبي به مسجد كوفه رفته بودم،ديدم آقايم حضرت ولي عصر (ع) مشغول عبادت است ايستادم و سلام كردم. جوابم را مرحمت فرمودند و دستور دادند پيش بروم. من كمي جلو رفتم ولي ادب كردم و جلو تر نرفتم. فرمودند: جلوتر بيا، پس چند قدمي جلوتر رفتم باز هم فرمودند: جلوتر بيا. ومن نزديك شدم تا آنكه او آغوش مهر گشود و مرا در بغل گرفت و به سينة مباركش چسبانيد. در آن هنگام آنچه را خداوند متعال مي خواست كه به قلب و سينة من سرازير شود، سرازير شد.»[17]
البته در موارد ديگري نيز عنايات حضرت (ع) شامل حال ايشان گرديده و موفق به زيارت حضرت شده‎اند، كه ما به ذكر همين مورد اكتفاء مي كنيم.[18]
شيخ صدوق(ره): شيخ طوسي و ديگران روايت كرده‎اند كه: علي بن بابويه (ره) كه پدر شيخ صدوق (ره) و از علماء بود، عريضه اي خدمت حضرت ولي عصر (عج) نوشت و در آن از حضرت خواهش كرده بود كه دعا كنند خداوند فرزندي به ايشان عطا نمايد. و اين عريضه را توسط حسين بن روح (ره) ـ نائب خاص حضرت ـ خدمت آن وجود مقدس فرستاد. جواب آن را حضرت اينگونه مرقوم فرمودند: «براي تو دعا كرديم و خداوند به زودي دو فرزند نيكو كرامت فرمايد». خداوند دو فرزند به نامهاي «محمّد و حسين» به ايشان عنايت كرد كه«محمّد» معروف به شيخ صدوق و صاحب كتابهاي بسياري از جمله «من لا يحضره الفقيه» است. و «حسين» نيز بسياري از فضلاء و محدثين از نسل ايشان بوجود آمده‎اند. و شيخ صدوق پيوسته افتخار مي كرد كه من به دعاي حضرت مهدي (ع) متولد شده‎ام.[19]
مرحوم مقدس اردبيلي(ره): سيد مير علّام تفرشي از شاگردان ايشان مي گويد: شبي در تاريكي استادم را ديدم كه به سمت حرم اميرمؤمنان (ع) آمدند در به روي ايشان باز شد، داخل رفتند و صداي مكالمه‎اي را مي شنيدم. بعد دوباره در باز شد بيرون آمدند و به سمت مسجد كوفه رفتند. من نيز ايشان را دنبال كردم.در آنجا نيز وارد محراب اميرالمومنين(ع) شدند و من صداي مكالمة مبهمي را شنيدم. در برگشت به سمت نجف ايشان متوجه من شدند. من ايشان را به اميرمؤمنان(ع) قسم دادم كه قضية امشب چه بود. ايشان بعد از اينكه از من قول گرفت: اين قضيه را تا آخر عمرشان براي كسي نگويم، فرمودند: بعضي مسائل مشكل برايم پيش آمده بود كه در حّل آنها متحيّر بودم. از اين رو متوسّل به امير مؤمنان شدم، ايشان مرا به فرزندشان حضرت مهدي (ع) كه امام زمان ماست ارجاع دادند و فرمودند: ايشان در مسجد كوفه‎اند. به آنجا آمدم سؤالهارا جواب گرفتم و اكنون به نجف بر مي گردم.[20]

پي نوشتها:

[1] . اصول كافي ـ (چهار جلدي با ترجمه ) ـ ج1 ص252 / محوم كليني / مترجم : سيد جواد مصطفوي / دفتر نشر فرهنگ اهل بيت، تهران / (بي‎تا) .
[2] . قصص/ 4
[3] . دادگستر جهان / ابراهيم اميني / ص80 / انتشارات شفق / چاپ چهاردهم ، 1374/ هـ ش
[4] . اصول كافي (همان) ج1 / ص275
[5] . ميزان الحكمه ج1 ص 289 ، ح1220 / محمدمحمدي ري شهري / مكتب الاعلام الاسلامي / قم 1371، چاپ سوّم
[6] . الاحتجاج / ج2 / ص323 / ابي منصور احمدبن علي بن ابيطالب الطبرسي ، تعليق : سيد سيد محمد باقر خراساني ، منشورات النّعمان / نجف الاشرف ، 1386 هـ ق
[7] . اشاره به اين روايت شريف است كه امام زمان (ع) فرمودند: «أمّا الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الي رواةِ حديثِنا فانّهم حجّتي عليكُم وأنا حجة اللهِ عليكم» بحارالا نوار ـ‌ ج 2 / ص 90 / ح 13، علامة مجلسي / دارالكتب الاسلاميه ، تهران ، چاپ چهارم / 1362.
[8] . كمال الدين و تمام النعمة ، ص516 شيخ صدوق، تحقيق : علي اكبر غفاري، مكتبة الصدوق، تهران 1390 هـ ق ، چاپ اوّل
[9] . امامت ومهدويت ج 3، پخش؛ پاسخ به ده پرسش، ص66ـ63 لطف الله صافي گلپايگاني ، انتشارات حضرت معصومه (س) قم ، چاپ سوّم / 1378.
[10] . اصول كافي (همان ) ج1 ص318
[11] . صحيفة نور ـ ج 20 / ص 249 ( مجموعه سخنان امام خميني (ره) ـ سري 22جلدي ) سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي / 1369 / تاريخ : 25/1/66
[12] . همان /ج 8 ، ص 391 / 12/ 4/ 58
[13] . همان /ج 14 ص 94 / ، 4/12 / 59
[14] .همان / ج 19 /ص161.
[15] . همان / ج 17 ص155، 26/10/61
[16] . در محضر آيت الله العظمي بهجت(حفظه الله) ـ ص361 ، محمد حسين رخشاد؛ مؤسسه فرهنگي سماء / چاپ اوّل 1382.
[17] . نجم الثاقب ـ ص473 (باتلخيص)، ميرزا حسين نوري (ره)، انتشارات آستان مقدس صاحب الزمان (عج)، قم، جمكران ، 1412 هـ . ق، چاپ دوّم.
[18] . همان/ صفحات 474 /478
[19] . عنايات حضرت مهدي (ع) به علماء و طلاب ، ص263 ، محمد رضا باقي اصفهاني، انتشارات نصايح/قم /اوّل / 1379
[20] . نجم الثاقب (همان) ص454

باقی مطلب را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم شهریور 1388ساعت 0:58 قبل از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 

 

عريضه نويسي و به عبارتي عرض توسل و تقاضاي حاجت از خداوند، از رواياتي سرچشمه گرفته كه در اين باره نقل شده است.
در برخي كتاب ها، درباره عريضه به محضر مقدس ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف، متن عريضه و شيوه طرح آن، نكاتي آمده است. مرحوم محدث قمي مي نويسد: « هر كس در ضريح ائمه عليهم السلام عريضه و كاغذي را ببندد و مهر كند و آن را در نهر يا چاه آب و يا بركه اي بيندازد و به نيت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف حاجت خود را ذكر كند، آن بزرگوار عهده دار برآورده شدن حاجات وي مي شود ».(1)
بر همين اساس، چاهي در مسجد مقدس جمكران وجود دارد. اما اين چاه خصوصيتي ندارد و انسان مي تواند براي توسل و عرض حاجت به محضر حضرت، در آن چاه يا چاه و نهر ديگري، عريضه خود را بيندازد. پس نبايد تصور كرد كه اين چاه جزئي از مسجد جمكران به شمار مي آيد و به دستور حضرت حفر و بدين منظور لحاظ گرديده است و حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف نامه هايي را كه در آن انداخته مي شود حتماً‌ مي خواند. بلكه بعدها براي آسان شدن عريضه نويسي، چاهي در مسجد جمكران حفر شد.
روایت چاه جمکران چيست و آيا خرافه است؟ در ابتدا بايد گفت كه اين که امام زمان (عج) به طور مستقيم امر به کندن چنين چاهي و انداختن عريضه در آن توسط مردم کرده باشند، صحت ندارد. اما واقعيت مساله چيست؟ اين در حقيقت يک عمل نمادين است که در آن انسان مانند آن چه را كه با يک دوست انجام مي دهد، با امام زمان (عج) خود انجام مي‌دهد. همه ما مي‌دانيم كه علم خداوند بر همه چيز احاطه دارد و از همه چيز ما با خبر است. با اين حال، چرا هنگامي كه مي‌خواهيم حاجت خود را بگيريم، آن را در درگاه الهي به زبان مي‌آوريم؟! آيا اين مساله جز اين است كه علاقمند به صحبت كردن با خداي خود هستيم، ولو اين كه او از حال ما آگاه است؟ روايت ديگري كه در اين زمينه جالب توجه است اين است كه در زمان هارون الرشيد ده نفر از قصر حاكم دزدي مي‌كنند و مامورين موفق به دستگيري آن‌ها نمي‌شوند. هارون دستور مي‌دهد كه عين ده نفر را بايد دستگير كنند و به زندان بيندازند. نه نفر از سارقين به دست مامورين افتادند. اما هر چه گشتند اثري از نفر دهم نيافتند. از آن‌جا كه مامورين مي‌دانستند حاكم آدمي منطقي نيست، پيرمردي را گرفته، به او بهتان دزدي زدند و گفتند اين نفر دهم است. حال، هر يك از نه نفر در دربار پادشاه يك دوست و آشنا داشت، كه با نامه نوشتن به او و وساطت آن شخص، خود را از زندان خلاص مي‌كند و تنها پيرمرد بي‌گناه در زندان باقي مي‌ماند. زندان‌بان به وي مي‌گويد تو كسي را نداري كه براي او نامه بنويسي؟ مرد به فكر فرو مي‌رود و ناگهان مي‌گوبد، چرا. برايم قلم و كاغذ بياور تا براي او نامه بنويسم. نامه را مي‌نويسد و به زندان‌بان مي‌گويد آن را بر بام قصر بالاي سر هارون الرشيد بگذار و سنگي نيز بر روي آن قرار بده تا باد نامه را نبرد. زندان‌بان با تعجب به او نگاه مي‌كند و اين كار را انجام مي‌دهد. فردا هارون الرشيد پيرمرد را به قصر مي‌خواند و به وي مي‌گويد «تو كه هستي كه ديشب در خواب به خاطر تو ما را به انواع عذاب‌ها شكنجه دادند و گفتند بي‌گناهي را به زندان انداخته‌اي؟! او را آزاد كنيد.» زندان‌بان كه بسيار حيرت‌زده شده بود به پيرمرد گفت «تو را به خدا سوگند بگو كه در نامه‌ات چه نوشته بودي كه حاكم بي‌درنگ دستور آزادي تو را داد؟» گفت «هيچ، نوشتم من العبد الذليل الي رب الجليل». حال آيا خداوند بدون نامه از حال پيرمرد باخبر نمي‌شده است؟! چرا، اين تنها يك حركت نمادين بوده كه اوج توسل پيرمرد را نشان مي‌داده است.

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم خرداد 1388ساعت 3:9 بعد از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 

♦ لشگر کشی امام بعد از ظهور طبق روایات ♦

برای بزرگتر دیدن تصویر کافیست روی آن کلیک کنید

ای یادگار عترت طاها ، بیا بیا

ای نور چشم زهرا ، بیا بیا

ای مونس شکسته دلان ، کن عنایتی

از بهردل نوازیِ دلها بیا بیا

جانهای عاشقان تو ، کانون ماتم است

کی یابد این قلوب تسلّی ، بیا بیا

تا کی بسوزم از غم و رنج تو همچو شمع ؟

می سوزم از برایت سراپا بیا بیا

 

+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم اسفند 1387ساعت 8:33 بعد از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينکه «حاضر» نباشي.«غيبت» به معناي حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است که به تو زده اند و آنان که بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نميدانند، آمدنت که در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند که تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا که تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه که از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از کف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي کنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...و اينک اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» ، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي کنيم.

 

«گر نيايي فقير مي ميرم»

                        مثل دنيا حقير مي ميرم

                                 چون کبوتر که در قفس حبس است

                          تک و تنها اسير مي ميرم

                                                     اي شکوه ترنم باران

                          در فراقت کوير مي ميرم

توي شهر دلم زمين لرزه است

زير آوار پير مي ميرم

بي تو زجرآور است جان کندن!                    

واي بر من؛ چه دير مي ميرم!                                          

تو بيا، مي خورم قسم به خدا                                                                

چون بگويي بمير، مي ميرم                                            

«مهديا» اي تمام هستي من                     

گر نيايي فقير مي ميرم

شعر از فاطمه معين زاده - اهواز

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم بهمن 1387ساعت 12:47 بعد از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 
 

يا صاحب الزمان 

               اللهم عجل لوليك الفرج

غم هجران

دل که آشفته روي تو نباشد دل نيست

آنکه ديوانه خال تو نشد عاقل نيست

                             مستي عاشق دل باخته از باده توست

                             بجز اين مستقيم از عمر و مگر حاصل نبست

عشق روي تو در اين باديه افکند مرا 

                            چه توان کرد که اين باديه را ساحل نيست

                              بگذر از خويش اگر عاشق دلباخته ايي

 که ميان تو و او جز تو کسي حائل نيست

اللهم عجل لوليك الفرج

                                  چرا ز کوی عاشقان دگر گذر نمی کنی

                                چه شد که هر چه خوانمت به من نظر نمی کنی

مگر مرا ز درگهت خدا نکرده رانده ای ؟

دگر برای خدمتت مرا خبر نمی کنی

                    خدا گواه من بود که قهر تو کشد مرا

                   ز قهر با غلام خود چرا حذر نمی کنی

نشسته ام به راه تو  به عشق یک نگاه تو

 ز پیش چشم خسته ام چرا گذر نمی کنی

                                            تو ای همای رحمت ای جهان به زیر سایه ات

                                            چرا نظر به مرغکی شکسته پر نمی کنی؟

نگر به خیل سائلان به سامرا و جمکران

                       ز باب خانه ات چرا سری به در نمی کنی ؟

                             حبیب الله حسان ( چایچیان)

اللهم عجل لوليك الفرج

لب تشنه اگر آب نبیند سخت است

نوکر رخ اربــاب نبـیند سـخـت اسـت

                                 ما نوکر و ارباب تویی مهدی جانگ

                         نوکر رخ ارباب نبیند سخت است

اللهم عجل لوليك الفرج

                    اي طبيبا به سر بستر بيمار بيا

                       بهر دلداري دلسوخته زار بيا

      تو كه دل را به نگاهي بربودي ز كفم

       بپرستاري بيمار دل افكار بيا

                                    آتش هجر تو سوزانده همه هستي من

                                به تسلاي دل و جان شرربار بيا

اشك هجر است كه از ديده من ميبارد

بهر غمخواري اين چشم گهر بار بيا

                     دل من خون شد و از ديده برون ميريزد

                        به تماشاي دل و ديده خون بار بيا

يوسف فاطمه (ع) بين منتظران منتظرند

 پرده بردار ز رخ بر سر بازار بيا

      اللهم عجل لوليك الفرج

                        چه خوشست من بمیرم به ره ولای مهدی

                          سر و جان بها ندارد که کنم فدای مهدی

همه نقد هستی خود بدهم به صاحب جان

 که  یکی دقیقه بینم رخ دلگشای مهدی

                                             نه هوای کعبه دارم نه صفا و مروه خواهم 

                                            که ندارد این مکانها به خدا صفای مهدی

چه کنم چه چاره سازم که دل رمیده من 

نکند هوای دیگر به جز از هوای مهدی

           من دلشکسته هر دم به امید درنشستم

             که مگر عیان ببینم رخ دلشگای مهدی

اللهم عجل لوليك الفرج

+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم بهمن 1387ساعت 5:26 بعد از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 

 

گل نرگس كي ميايي ؟

مادر امام زمان (علیه السلام) نرجس خاتون دختر یوشعا پسر قیصر روم از نسل شمعون یكى از حواریین حضرت عیسى (علیه السلام) است كه به دنبال یك سلسله وقایع معجزه آسا از روم به سامرّا مى آید و سپس به افتخار همسرى امام عسكرى (علیه السلام) نایل مى گردد.

خلاصه سرگذشت ایشان از زبان خودشان بدین شرح است:
جدّ من قیصر مى خواست مرا در سن سیزده سالگى براى برادر زاده خود تزویج كند وقتى مجلس عقد برپا شد و قیصر برادرزاده خود را روى تخت مخصوص نشاند ... ناگهان صلیب ها فرو ریخت، پایه هاى تخت شكست و پسر عمویم با حالت بى هوشى از بالاى تخت بر روى زمین افتاد و مجلس به هم خورد ولى باز دستور دادند تا مجلس را از نو سامان دهند تا این مراسم به اجرا درآید ولى همان حادثه دوباره تكرار شد ... همه پراكنده شدند ...

متن کامل را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید ...

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم بهمن 1387ساعت 7:24 بعد از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 

حجت ابن الحسن عسگری (مهدی)

حجت پسر حسن (مهدی) (?-۲۵۵ هجری) فرزند حسن پسر علی و نرجس است. به باور شیعیان دوازده امامی وی در شهر سامرا متولد شده و در ۵ سالگی به امامت رسیده‌است. آنان عقیده دارند که او دو غیبت دارد، غیبت صغری (کوتاه) حدود هفتاد سال و غیبت کبری که هنوز ادامه دارد. بر اساس باور شیعیان، امام دوازدهم شیعیان منجی عالم است و پس از ظهور جهان را پر از عدل و داد می‌کند و او آخرین امام (دوازدهمین امام) است. وجود روایات در خصوص ظهور و خروج قائم آل محمد و انتظار شیعیان در طول سالیان دراز، نه تنها موجب انشعابات متعدد در شیعیان گردید بلکه همواره موجبات حساسیت و یا نگرانی زمامداران وقت را فراهم می‌آورده‌است.
همینطور روایت دیگری که مشخصاً «قائم» را امام دوازدهم یا «نهمین فرزند از نسل حسین بن علی» معرفی میکند، موجب حساسیت یا نگرانی خلفای عباسی مخصوصاً بعد از امام هادی، علی بن محمد شده بود. بهمین دلیل شیعیان نزدیک به «ناحیه مقدسه» برای حفظ خود وامامان خود بسیار رازداری و تقیه می‌نمودند.

متن کامل را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و دوم دی 1387ساعت 11:57 قبل از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥  | 

 

                      اگر درمان درد خويش مى‏خواهى بيا اينجا

                  دوا اينجا، شفا اينجا، طبيب دردها اينجا

 

مسجد جمکران ، در ۶ کیلومتری شهر قم به طرف جاده کاشان در نزدیکی روستای جمکران واقع شده است.

متن کامل را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیستم دی 1387ساعت 11:57 قبل از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥ 

 کتاب های فارسی


نام کتاب

نويسنده

دريافت

آئينه اسرار

حسين كريمى قمى

امامت  , غيبت  , ظهور

واحد تحقيفات مسجد مقدس جمكران

امامت و غيبت از ديدگاه علم كلام ترجمه المقنع

سيد شريف مرتضى علم الهدى

اصالت مهدويت در اسلام از ديدگاه اهل تسنن

مهدى فقيه ايمانى

انتظار بهار و باران

واحد تحقيقات مسجد مقدس جمكران

چهل حديث امام مهدى از زبان امير المومنين

سيد صادق سيد نژاد

جلوه هاى پنهانى امام عصر

حسين على پور

نشانه هاى يار و چكامه انتظار

مهدى عليزاده

حضرت مهدى فروغ تابان ولايت

محمد محمدى اشتهاردى

رجعت در انديشه شيعى

محمد هادى معرفت

زيارت ناحيه مقدسه

زيارت امام زمان عليه السلام خطاب به امام حسين عليه السلام

سوز هجران

ميرزا محمد باقر فقيه ايمانى

شيوه هاى يارى قائم آل محمد

ميرزا محمد باقر فقيه ايمانى

ظهور حضرت  مهدي عليه السلام از ديدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان

سيد اسد الله هاشمى شهيدى

على و پايان تاريخ  آخرين امام در نگاه اولين امام

سيد عبدالمجيد فلسفيان

عريضه نويسى

سيد صادق سيد نژاد

كرامت هاى حضرت مهدى عليه السلام

واحد تحقيفات مسجد مقدس جمكران

گفتمان مهدويت

آيت الله لطف الله صافى گلپايگانى

مهدى منتظر در نهج البلاغه

مهدى فقيه ايمانى

نا پيدا  ولى با ما

واحد تحقيقات مسجد مقدس جمكران



کتاب های عربی


  نام کتاب

 نويسنده

دريافت

بحار الانوار ج 51 

العلامة المجلسي

بحار الانوار ج 52 

العلامة المجلسي

بحار الانوار ج 53 

  العلامة المجلسي

زيارة الناحية المقدسه 

الامام المهدي عليه السلام

الفجر المقدس

مجتبى السادة 

معجم احاديث الامام المهدي ج 1 

موسسة المعارف الاسلامية

معجم احاديث الامام المهدي ج 2 

موسسة المعارف الاسلامية

معجم احاديث الامام المهدي ج 3 

موسسة المعارف الاسلامية 

معجم احاديث الامام المهدي ج 4

موسسة المعارف الاسلامية

 

+ نوشته شده در  جمعه بیستم دی 1387ساعت 11:53 قبل از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥ 
  • دعای نيمه شعبان
  • دعاء سمات
  • روز جمعه
  • مفاتيح الجنان
  • دعاء عهد
  • صلوات ابوالحسن ضرّاب
  • اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ
  •  اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفيقَ الطّاعَةِ
  • اِلهى بِحَقِّ مَنْ ناجاكَ
  • استغاثه به حضرت صاحب الزّمان صلوات اللّه عليه

متن کامل ادعیه را در ادامه مطلب مشاهده فرمائید ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیستم دی 1387ساعت 11:53 قبل از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥ 

 

طرح جامع مسجد مقدس جمکران

طرح جامع مسجد مقدس جمکران پس از بررسي نهايي به تصويب رسيد. اين طرح پس از بررسي کليات در نظام طراحي ومعماري ومحدودهي شهر مقدس قم وبا توجه به ابعاد شهر سازي وجاده هاي دردسترس((کاشان،اتوبان اميرکبيروشهر مقدس قم))،وباتوجه به طرح جامع شهرمقدس قم،طرح حرم تاحرم توسط مهندسين مشاور طرح جامع ارائه شدوبه همراه سه طرح معروف کشوربه مسابقه رفت.طرح مزبورپس ازبررسي درشوراي عالي شهرسازي ومعماري استان وکشور به تصويب نهايي رسيده است وبر اين اساس تمام کارهاي عمراني در منطقه برمبناي اصول ومعيار هاي مهندسي مشاورطرح جامع مسجد وباهماهنگي مسئولين ازاستان وکشور درحال اجرااست واکنون از گذشت بيش ازدو سال ازتصويب طرح جامع، بيش از هفده هزارمتر مربع ساختمان هاي قديمي وسوله هاي موقت ، سرويس بهداشتي وحمام هاي قديمي تخريب وجايگزين آنها هم اکنون به بيش از هشت هزار متر مربع رسيده است.شبستان هاي غربي وشرقي هم جوار بامسجد مقام درحال احداث است وکاري آنها توسط افراد نيک انديش نهايي شدن است .

طرح جامع مسجد مقدس جمکران

کار اجرا وساخت رواق هاي صحن اصلي مسجد مقدس ودومناره ي اصلي جنوبي وشکل آفريني صحن اصلي هم توسط خيران وکمک هاي بيدريغ مردم عزيز وزوار گرامي آن با رگاه ملکوتي به نام حجت بن الحسن العسگري (عج) در حال اجرااست با وزارت راه وترابري براي احداث زير گذر جاده ي اصلي وپل راه آهن، تعريض پل جاده کاشان ودو بانده کردن محورهاي اصلي صورت گيرد واحداث توقفگاه هاي قطار تهران-قم درايستگاه جمکران وجاده مواصلاتي بين ايستگاه مسجد مقدس همچنين ديگرپروژه هاي طرح مثل اتصال اتوبان امير کبير به ميدان قائم درمحل جاده ي اصلي، پل هاي ارتباطي واحداث جاده ي مسجد به جاده ي اصلي ،پل هاي ارتباطي واحداث جاده ي مسجد به جاده ي قديم قم اصفهان (ازکنارشهرجديد پرديس)اتفاق افتدوکارهاي مواصلاتي نهايي انجام شودو همکاري وزارت نيرو براي تامين زمين هاي معوض واجرانهايي پروژه هاي جانبي واصلي آن وزارت خانه بتواند کار گشاي کارهاي اساسي وبه خصوص طرح توسعه ي اين مکان مقدس گردد.

دراجراءاين طرح استانداري ،فرمانداري،شوراي شهر وشهرداري قم براي امکانات اوليه؛ آتش نشاني ،خدمات عمومي ،آسفالت جاده ها،ترميم ولکه گيري،زدن جاده ي حرم تاحرم، امکانات اتوبوسراني،تاکسيراني احداث پارکينگ ها وهمچنين تامين خدمات عمومي مايه ي تشکروقدرداني ودرادامه نيازمند همکاري هاي بيشتربراي رفاه زائران خواهد بود. آن چه مايه ي مباهات واميدواري است ،همکاري ارگان ها ونهادها براي خدمات برق،گاز، آب،مخابرات و... است .

طرح جامع مسجد مقدس جمکران

به موازات آن ،کمک هاي زائران گرامي وارادتمندان به حجت (عج)موجب شده است تاطرح بامشخصات فني بالابه پيش برود.دراين مسير توصيه هاي وعنايات مستمروويژه ي مقام معظم رهبري(مدظله العالي)ودفترمعظم له وتاکيدبراين امرکه اين مکان بايستي سرويس دهنده ي بسيارخوبي براي همگان باشد،انشاءالله مکان براي التيام دردهاي دردمندان ومنتظران کوي آن يارهميشه درباور اينمردم عزيز گرددواين مهم با تدبير ومددرياست محترم جمهوري وهيات وزيرانوسازمان هاي زيرگروه امکان پذير خواهد شد.

مشخصات عمومي طرح

  • مساحت اوليه براي اجراي نهايي پروژه 250 هکتار
  • مساحت زمين اصلي مسجد مقدس دررينگ اول، نزديک به 580 هزارمتر مربع
  • مساحت زمين هاي رينگ دوم وخيابان ها، نزديک به دوميليون وهشتصدهزارمترمربع
  • مساحت پنج شبستان وساختمان هاي اصلي مسجد 294 هزارمتر مربع
  • مساحت ساختمان هاي اداري، خدماتي ورفاهي مسجد 128 هزارمترمربع
  • مساحت پارکينگ هاي سرپوشيده 45 هزارمترمربع وپارکينگ هاي سرباز400هزارمترمربع
  • زمين جهت اجراي فضاي سبزخيابان ها 000/960/1 مترمربع
  • مساحت سرويس ها وحمام 125 هزارمترمربع
  • مساحت اجراي فازاولاز طرح اوليه 4 ميليون مترمربع
  • مقداربودجه يهزينه شده براي اجرا طرح تا کنون نزديک 38 ميلياردوپانصدميليون ريال
  • تعدادچهارده گلدسته اصلي وهشت درب ورودي
  • براوردهزينه براي اجراي فازاول طرح نزديک به 980 ميلياردريال

 

+ نوشته شده در  جمعه بیستم دی 1387ساعت 11:53 قبل از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥ 

امام زمان(عج) فرمودند :

 به مردم بگو: به اين مكان رغبت كنند و آن را عزيز دارند و چهار ركعت نماز در آن گذارند.

دو ركعت اول:

به نيت نماز تحت مسجد است، در هر ركعت آن يك حمد و هفت بار (قل هوالله احد) خوانده مىشود و در حالت ركوع و سجود هم هفت مرتبه ذكر را تكرار كنند.

دو ركعت دوم:

به نيت نماز امام زمان عليه السلام خوانده مىشود، بد ين صورت كه سوره حمد را شروع كرده و آيه (اياك نعبد و اياك نستعين) صد مرتبه تكرار مىشود و بعد از آن، بقيه سوره حمد خوانده مىشود، و سپس سوره (قل هو الله احد) را فقط يك بار خوانده و به ركوع رفته و ذكر (سبحان ربى العظيم و بحمده) هفت مرتبه، پشت سر هم تكرار مىشود.

و سپس به سجود رفته و ذكر (سبحان ربى الاعلى و بحمده) نيز هفت مرتبه، پشت سر هم تكرار میشود.

ركعت دوم را نيز به همين ترتيب خوانده، چون نماز به پايان برسد و سلام داده شود، يك بار گفته مىشود (لا اله الا الله) و به دنبال آن تسبيحات حضرت زهرا عليها السلام خوانده شود وبعد از آن به سجده رفته و صد بار بگويند: (اللهم صل على محمد و آل محمد).

آنگاه امام عليه السلام فرمودند: هر كه اين دو ركعت نماز را در اين مكان (مسجد مقدس جمكران) بخواند مانند آن است كه دو ركعت نماز در كعبه خوانده باشد.

چون به راه افتادم، چند قدمى هنوز نرفته بودم كه دوباره مرا باز خواندند و فرمودند:

بزى در گله جعفر كاشانى است، آنرا خريدارى كن و بدين مكان آور و آنرا بكش و بين بيماران انقاق كن، هر بيمار و مريضى كه از گوشت آن بخورد، حق تعالى او را شفا دهد.

حسن بن مثله جمكرانى می گويد: من به خانه بازگشتم و تمام شب را در اند يشه بودم، تا اينكه نماز صبح را خوانده و به سراغ على المنذ ر رفتم و ماجراى شب گذشته را براى او نقل كردم و با او به همان مكان شب گذشته رفتيم، و در آنجا زنجيرهايى را ديديم كه طبق فرموده امام عليه السلام حدود بناى مسجد را نشان می داد.

سپس به قم نزد سيد ابوالحسن رضا رفتيم و چون به در خانه او رسيد يم، خادم او گفت: آيا تو از جمكران هستى؟ به او گفتم: بلى! خادم گفت: سيد از سحر در انتظار تو است. آنگاه به درون خانه رفتيم و سيد مرا گرامى داشت و گفت: اى حسن بن مثله من در خواب بودم كه شخصى به من گفت:

حسن به مثله، از جمكران نزد تو مىآيد، هر چه او گويد، تصديق كن و به قول او اعتماد نما، كه سخن او سخن ماست و قول او را رد نكن.

از هنگام بيدار شدن تا اين ساعت منتظر تو بودم، آنگاه من ماجراى شب گذشته را براى وى تعريف كردم، سيد بلافاصله فرمود تا اسب ها را زين نهادند و بيرون آوردند و سوار شديم، چون به نزديك روستاى جمكران رسيد يم، گله جعفر كاشاني را ديد يم، آن بز از پس همه گوسفندان می آمد، چون به ميان گله رفتم، همينكه بز مرا ديد به طرف من دويد، جعفر سوگند ياد كرد كه اين بز در گله من نبوده و تاكنون آنرا نديده بودم، به هر حال آن بز را به محل مسجد آورده و آن را ذبح كرده و هر بيمارى كه گوشت آن تناول كرد، با عنايت خداوند تبارك و تعالى و حضرت بقيه الله ارواحنا فداه شفا يافت.

ابو الحسن رضا، حسن مسلم را احضار كرده و منافع زمين را از او گرفت و مسجد جمكران را ينا كرد و آن را با چوب پوشانيد.

سپس زنجيرها و ميخ ها را با خود به قم برد و در خانه خود گذاشت، هر بيمار و دردمندى كه خود را به آن زنجيرها می ماليد، خداى تعالى او را شفاى عاجل می فرمود، پس از فوت سيد ابوالحسن، آن زنجيرها ناپديد شد و ديگر كسى آنها را نديد.

(تلخيص از كتاب نجم الثاقب، ص 383 تا 388)

 

+ نوشته شده در  جمعه بیستم دی 1387ساعت 11:53 قبل از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥ 

 

 

 

 

 

تولیت مسجد مقدس جمکران در امور جاری این مکان مقدس نظارت دارد .

 مسجد مقدس جمکران که هم اکنون مورد اقبال میلیونها عاشق امام عصر (عج) زیر نظر تولیت نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی است ، اداره می شود .

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهمن سال 1379 برای نخستین بار ، آیت الله شیخ ابوالقاسم وافی را به عنوان نماینده خود و تولیت این مکان مقدس منصوب نمود .

در حکم مقام معظم انقلاب خطاب به ایشان آمده است : امیدوارم این شرف و منزلت والا توفیق خدمت گذاری به آن مکان مقدس را به جناب عالی ارزانی دارد .

شایان ذکر است ، پس از انتصاب تولیت ، طرح جامع مسجد مقدس جمکران قم مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت که برای اجرای آن یک هزار و دویست میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که به طور حتم دولت به تنهایی قادر به تامین همه این اعتبار نیست .

 

+ نوشته شده در  جمعه بیستم دی 1387ساعت 11:47 قبل از ظهر  توسط ♥ مهـدی اورعــی ♥